6 tips voor goede voornemens

Blue Monday? No way! Met deze zes tips kun je (alsnog) werk maken van je goede voornemens. Blue Monday deprimerend? Motiverend zul je bedoelen!

Het is bijna iedereen wel bekend: Blue Monday. De meest deprimerende dag van het jaar. De dag waarop goede voornemens niet zo hebben uitgepakt als je dacht. Waarop je je realiseert dat er te weinig van terecht is gekomen. De dag waarop we massaal besluiten die doelen maar gewoon in de prullenbak te gooien.

Zonde. Geef Blue Monday een positieve twist en blaas je goede voornemens nieuw leven in. Met onderstaande tips maak je echt werk van je voornemens (op Blue Monday of elke andere dag van het jaar). Zodat je op 31 december 2020 kunt terugblikken op een goed jaar. Een jaar waarin je doelen hebt gesteld én bereikt. Lijkt het jou ook wat? Lees de tips door om je voornemens door te zetten.

#1 Schrijf je voornemens op

Schrijf je voornemens op. Allemaal. Al die goede voornemens die in je hoofd rondspoken, zet ze op papier. En loop ze dan eens kritisch langs. Vraag jezelf af of je al die dingen ook echt wilt. En of je het ook kan. Of het mogelijk is. Wellicht kun je wat schrappen, toevoegen of veranderen. Zorg dat jouw lijstje met goede voornemens voor jou klopt. 

Vragen die je jezelf kunt stellen:

  • Wat wil ik dit jaar bereiken?
  • Wat wil ik anders doen dan vorig jaar?
  • Wat gun ik mezelf dit jaar?

#2 Omschrijf ieder voornemen: Wat ga je precies doen?

Het is leuk om te zeggen dat je gezonder wilt eten, meer zal gaan bewegen, vers gaat koken en vaker de fiets wilt pakken. Maar wat is dat dan, gezonder, meer, vers en vaker?

Gezonder kan zijn dat je snoep laat staan of alle toegevoegde suiker wilt mijden. Of misschien wil je focussen op (aspecten van) de schijf van vijf, zoals twee stuks fruit per dag of minimaal 250 gram groente. Meer kan ook van alles zijn. Bijvoorbeeld één keer per week, drie keer per week of elke dag. Maak vage voornemens duidelijker, schrijf op wat je precies bedoelt.

Zo kan een voornemen luiden meer bewegen. Ga dan na wat je bedoelt met meer en bewegen. Je hebt fietsen naar de winkel en fietsen in de sportschool, allebei bewegen, allebei anders. Hoe vaak ga je dat doen? Wanneer? Hoe lang duurt één keer bewegen? Wees concreet.

Houd het in deze stap realistisch. Verlang niet van jezelf dat je zeven dagen per week de sportschool moet opzoeken wanneer je daar eigenlijk geen tijd voor hebt.  

Vragen die je jezelf kunt stellen:

  • Wat houdt elk voornemen in?
  • Welke stappen moet ik ondernemen?
  • Wat heb ik nodig voor dit voornemen?
  • Hoe ga ik dit voornemen in de praktijk brengen?

#3 Stel je doel: Wanneer wil je iets bereikt hebben?

Stel jezelf wekelijkse, maandelijkse en halfjaarlijkse doelen. Op die manier heb je iets om naartoe te werken. Je vergroot ook de kans op succes, want je hebt steeds iets om naartoe te werken.

Wil je gaan hardlopen, print dan een schema uit. Kijk wat je over een aantal weken bereikt wilt hebben, zoals de 5 kilometer met slechts één wandelpauze rennen. Voor een beginnend hardloper is dat een pittig doel, maar ook heel duidelijk. 

Tussendoelen stellen helpt ook. Op weg naar die 5 kilometer hardlopen liggen allerlei tussenstappen. Zoals 10 keer 2 minuten hardlopen en 1 minuut wandelen. Dan zit je al in week 7 van je trainingsschema.

Ook hier: houd het realistisch. Ben je astmatisch, maar heb je toch je zinnen gezet op hardlopen? Hartstikke tof, maar pas het schema aan naar jouw kunnen. Wellicht doe jij er wat langer over om die vijf kilometer aaneengesloten te hardlopen. Gun jezelf meer tijd om je doelen te bereiken, dan is de kans op slagen vele malen groter. 

Vragen die je jezelf kunt stellen:

  • Wat is mijn einddoel?
  • Wanneer wil ik dat bereikt hebben?
  • Welke tussentijdse doelen stel ik mezelf?
  • Wanneer wil ik die bereikt hebben?

#4 Houd het bij

Om te weten of je je doelen haalt is het handig om die doelen af te vinken. Dat kan op allerlei manieren. Je kunt een eenvoudig lijstje in je agenda, telefoon, een schrift of een A4 bijhouden of je kunt je creatieve talenten erop los laten en mooie kunstwerkjes maken van jouw te behalen doelen. Pinterest staat vol met geweldige ideeën, maar je kunt ook zelf iets bedenken. 

Hoe je het ook doet, al deze manieren van bijhouden geven eenvoudig inzicht in hoe ver je bent, welke doelen je hebt gesteld en wat je nog moet doen om die te bereiken. Soms zijn doelen tijdgebonden, soms niet. Het afvinken van een doel of de tussenstappen geeft hoe dan ook voldoening: er zit schot in de zaak. 

#5 Beloon jezelf

Heb jij een doel gehaald? Top! Die kan je afvinken. Om jezelf extra te motiveren kun je beloningen bedenken die horen bij je gehaalde doelen.

Gun jezelf een massage als je vier weken lang minstens drie keer per week bent gaan sporten. Of koop een nieuwe sportbroek. En lukt het je eindelijk om elke avond achter de pannen te staan? Misschien verdien je dan wel een mooi kookboek, een potje bijzondere kruiden of gewoon een middagje rondneuzen in een winkel als Dille en Kamille.

Bedenk een beloning die niet in strijd is met het doel dat je hebt bereikt. Heb je een week niet gesnoept, beloon jezelf dan niet met een bezoek aan de snoepwinkel. 

#6 Blijf doelen stellen

Stop niet na dat laatst gestelde doel, maar ga door. Heb je een week lang vers gekookt? Hartstikke mooi, op naar de volgende week. Je hardloopschema volbracht? Super, op naar vaste hardloop momenten voor die vijf kilometer. Of op naar de tien kilometer. Of ga voor meer snelheid.

Blijf actief bezig met je voornemens door steeds weer een nieuw doel te stellen. Je hoeft niet altijd meer, harder, beter of verder, je kunt ook gewoon op het niveau van je gestelde doel doorgaan. Wanneer jouw doel was om vijf keer per week vers te koken gedurende een maand, kan het zijn dat je dit doel met een maand verlengt. Je kunt ook gaan voor zes keer per week vers koken, maar alleen als dat realistisch is. 

Dit jaar geen Blue Monday of welke andere ‘Blue’ dag dan ook. Je voornemens kun je altijd nieuw leven inblazen. Met bovenstaande tips zijn je goede voornemens nu eens wél haalbaar.

Succes!  

Volg en like

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *