Maaltijdplanner: 7 redenen om ‘m te gebruiken

Een ongezonde leefstijl. Het voelt soms alsof het je overkomt, toch? Niet als je een maaltijdplanner gebruikt.

Je had het je nog zó voorgenomen: deze week eet ik gezond. Maar als je op de week terugkijkt staat er hooguit één gezonde maaltijd op de teller. Klinkt bekend?

Er zijn zat redenen waarom die gezonde leefstijl buiten bereik blijft. Geen fut om te koken, geen tijd, geen zin. Of er zijn feestjes en etentjes buiten de deur. Of je trakteert jezelf op “iets lekkers”, gezellig op de bank met een filmpje aan. En wat dacht je van een lege koelkast? Tja, dan lukt het ook niet hoor, gezond koken. Dan MOET je wel iets afhalen, zoals pizza of patat.

Het voelt soms alsof het je overkomt, alsof dat gezonde eetpatroon simpelweg niet haalbaar is en afvallen nooit gaat lukken.

Maar dan ken je de maaltijdplanner nog niet. De wat? De maaltijdplanner. Je schrijft voor een week (of langer) op wat je van plan bent te gaan eten. Je kunt dit doen voor elke maaltijd van de dag, inclusief de tussendoortjes, of alleen voor het avondeten. Wat heb je er voor nodig? Een a4tje, een pen, recepten (uit het hoofd, van internet of uit een boek) en een beetje tijd.

Lees hier waarom deze planner jou gaat helpen. Met die gezonde leefstijl, met lekker koken én met afvallen.  

Maaltijdplanner invullen op kalender

#1 De touwtjes in handen

Met een maaltijdplanner heb jij de touwtjes in handen. Een planner geeft controle, omdat je vastlegt wat je gedurende de week moet kopen, koken en eten. Je hebt een plan waar je je aan kunt houden. Jij bepaalt wat er in dat plan staat.

Omdat je niet meer hoeft na te denken wat er op tafel moet komen, is er ook weinig tot geen ruimte voor ongezond eten. Dat overkomt je niet meer, omdat het niet in de planner staat.

#2 Meer variatie

Door van te voren na te denken over wat je gaat eten, varieer je meer. De kans is klein dat je drie dagen achter elkaar pasta op je planner zet. Bovendien neem je bij het plannen de tijd om recepten te zoeken. Op die manier vermijd je de sleur van steeds dezelfde gerechten. Die mogen er natuurlijk best tussen staan, maar koken en gezond eten blijft aantrekkelijker door af te wisselen en nieuwe dingen te proberen.

Je ziet in een planning gemakkelijk of er elke dag genoeg groenten op tafel staan, of er een vegetarisch gerecht voorbij komt en of je verschillende soorten ingrediënten gebruikt. Die variatie doet je gezondheid goed, want alle voedingsstoffen komen zo aan bod. 

#3 Gezondere boodschappen

Door te noteren wat je in een week gaat eten, weet je ook precies wat je in huis moet halen. Op je planner staat wat je nodig hebt, dus een boodschappenlijst is snel gemaakt. Zo’n lijstje geeft houvast in de supermarkt. Staan er geen koekjes op? Koop ze dan ook niet. Geen chocola nodig deze week? Mooi, dan kan je dat ook laten staan. Je boodschappenlijst is een stok achter de deur om gezonde boodschappen in huis te halen.

En: geen lege koelkast meer. Weggooien is zonde, dus je zult toch wat met al die boodschapjes moeten. Koken dus.

#4 Minder voedselverspilling 

Een maaltijdplanner helpt niet alleen bij het doen van gezondere boodschappen, het voorkomt ook voedselverspilling. Jaarlijks gooien wij zo’n 34 kilo voedsel per persoon weg (bron: Milieu Centraal, 2019). Dat is behoorlijk wat.

Weet jij van tevoren wat je gaat eten in een week en heb je daar je boodschappenlijst op afgestemd? Top, dan is de kans klein dat je te veel in huis haalt. Dat scheelt gemiddeld zo’n 120 euro per jaar aan weggegooid eten. Best een behoorlijk bedrag.   

#5 Gezond eten wordt makkelijker

Met een maaltijdplanner hoef je niet meer dagelijks te piekeren over wat je nu weer op tafel moet zetten. Inspiratie is bij vermoeidheid soms ver te zoeken en eindigt nog al eens in ‘makkelijk’ (lees: ongezond) eten. Met een planning en de juiste boodschappen in huis hoef je niet meer te peinzen over recepten en ingrediënten. De ingrediënten zijn al aanwezig en je hebt het recept al uitgezocht. Rest jou alleen nog de uitvoering van het plan.  

#6 Inzicht in moeilijke momenten

Maaltijdplanner geeft inzicht in moeilijke momenten

Door te plannen krijg je ook inzicht in de moeilijke momenten. Dagen waarop je het altijd druk hebt, waarop je moe bent of waarop je geen zin hebt in koken. Leg je agenda naast de planner en houd daar vervolgens rekening mee. Voor lastige momenten kun je vooruit koken. Bewaar het in de koelkast of vriezer, zodat je ook op zo’n futloze dag je maaltijdplanner kunt volgen. Want juist op die dagen is een gezonde maaltijd waardevol, daar haal je meer energie uit dan een frietje. 

#7 Helpt bij afvallen

Door een volledige planning te maken voor alle maaltijd en tussendoortjes van een dag, is het makkelijker om af te vallen. Het boodschappenlijstje helpt met gezonde boodschappen doen en door je aan de planning te houden eet je niet te veel.

Maaltijdplanner gebruiken helpt bij afvallen

Je leert ook welke momenten knelpunten vormen in de planning en het zal duidelijk worden wanneer gezond eten voor jou moeilijker is. Is de dinsdag steevast een lastige dag? Of gaat het alleen ‘mis’ als je moe bent? Of wanneer je emotioneel geraakt bent door iets? Die inzichten zijn ontzettend nuttig in het proces van afvallen. Je kunt erop inspelen en er mee om leren gaan.

Een maaltijdplanner is dus niet alleen een stok achter de deur om gezond te eten, je krijgt ook beter inzicht in jouw eetpatroon. Nuttig als je wilt afvallen, maar ook wanneer je op gewicht wilt blijven.  

Hulp nodig bij het maken en invullen van een maaltijdplanner? Of wil je graag dat extra steuntje in de rug? Neem dan contact op voor het maken van een afspraak.

Volg en like

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *